Dodenherdenking 4 mei Legerplaats bij Oldebroek

Op 4 mei herdenken we de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog uit het toenmalig Koninkrijk der Nederlanden, de koloniale oorlog in Indonesië, Europa en Zuidoost-Azië. Sinds 1961 herdenken we ook de slachtoffers van oorlogssituaties en vredesoperaties waarbij Nederland betrokken was na de Tweede Wereldoorlog.  
De herdenking op de LbO is met name gewijd aan de omgekomen Artilleristen en vindt plaats bij het Artilleriemonument. Dit monument heet officieel “Monument voor gevallen artilleristen tijdens WO II, in Indonesië en Korea”. 

Met een stille tocht, een kranslegging en een defilé langs het monument gedenken en eren wij deze collegae maar in dit bijzondere jaar ook alle omgekomen militairen die tijdens onze bevrijding in WO-II in deze regio door militair geweld zijn omgekomen en/of hun laatste rustplaats hebben gevonden. 

Na het voorafgaande ceremonieel heeft de Wapenoudste van het wapen der Artillerie, de Brigadegeneraal M. van Ockenburg, een krans gelegd. Na deze kranslegging verzocht hij de aanwezige burgemeesters om, namens de 6 aangrenzende gemeenten (Oldebroek, Elburg, Hattem, Heerde, Nunspeet en Epe), een krans te leggen. Aansluitend heeft hij in zijn speech uiteraard een terugblik gegeven op de omgekomen Artilleristen maar heeft hij ook de huidige explosieve situatie in de wereld belicht. Hiermee benadrukte hij dat een goed uitgerust en getraind leger van het hoogste belang is. 

Vervolgens gaf hij het woord aan de burgemeester van Elburg, Meneer HJ van Schaik. Ook hij had een indrukwekkende speech waarin hij het lot van de, in de genoemde gemeenten, omgekomen militairen en burgers nader belichtte. Hij gaf ook aan dat vrijheid mooi is maar niet vanzelfsprekend. In deze tijden is daarvoor geen toelichting nodig. 

Aansluitend volgde een indrukwekkend defilé langs het monument en werd deze herdenking met een korte nazit afgesloten in de officierskantine. 

Het was voor het bestuur SVOC-LbO wederom een eer om aan deze herdenking deel te nemen.